Naar boven
Interview Laurens Groen in de Volkskrant

Interview Laurens Groen in de Volkskrant

vrijdag 15 september 2017 In een interview in de Volkskrant vertelt Laurens Groen over de internationale ambities van Milgro en de ondersteuning van het OHMF. 

Een wereld zonder afval

De tijd is rijp om de stap naar Engeland te maken', zegt Laurens Groen. 'Groot-Brittannië is een eiland met nog maar weinig grondstoffen. Dat is een ideale situatie voor een circulaire economie, waarin grondstoffen steeds opnieuw worden gebruikt. En dat is dus ook ideaal voor ons.'

Groen (48) is ceo en eigenaar van Milgro, een bedrijf dat afvalmanagement als corebusiness heeft. Groen richtte al in 1993 zijn adviesbureau op, dat toen nog De Afvalwinkel heette, maar dat is in de loop der jaren geëvolueerd tot een hoogwaardig advies- en ict-bedrijf. 'Wij helpen bedrijven hun verspilling te verlagen, verspilling te voorkomen zelfs, en zodoende een circulaire economie in het leven te roepen', zegt Groen. 'Groene, duurzame bedrijven horen rendabeler te zijn dan grijze. Daar kunnen wij een bijdrage aan leveren omdat we over alle relevante data beschikken. Als wij bijvoorbeeld het afval in de food-sector prognosticeren, kunnen we eraan bijdragen dat van waardevolle producten die anders in de afvalbak zouden belanden, toch voedingsproducten worden gemaakt.'

Milgro, waar ongeveer tachtig mensen werken, groeit dit jaar naar een omzet van zo'n 25 miljoen en een brutowinst van ruim een miljoen euro. Het bedrijf heeft tot nu toe vooral grote Nederlandse klanten, zoals Pon, FrieslandCampina, FloraHolland en The Greenery. Groen wil niet alleen naar Groot-Brittannië omdat een deel van zijn klanten daar al actief is, maar omdat het land volgens hem smacht naar een partner als Milgro. 'Tot op heden wordt veel afval daar nog steeds gestort, maar dat is natuurlijk eindig', legt hij uit. Omdat de Britten alles moeten importeren, hebben ze volgens hem meer behoefte om grondstoffen opnieuw te gebruiken.

In eerste aanleg heeft Milgro geprobeerd op eigen kracht en met hulp van de bestaande klanten voet aan de grond te krijgen in Groot-Brittannië, maar dat liep toch niet zo snel. 'Toen ik in 2015 zei dat ik het jaar erop een nieuwe grote klant ging binnenhalen, zei mijn mede-ceo Ruud Hageman dat hij een prijs ging winnen, die van het Oranje Handelsmissiefonds. Aanvankelijk zag ik daar de meerwaarde niet zo van in, maar dat veranderde radicaal tijdens een speeddate met de Nederlandse ambassadeurs die door dat fonds werd georganiseerd. Toen ik zag met wat voor een geestdrift die ambassadeurs meedachten met ondernemers, was ik óm.'

Vorig jaar behoorde Milgro tot de tien prijswinnaars, waardoor het directe steun kreeg van de initiatiefnemers van het Oranje Handelsmissiefonds, KLM, ING, MKB-Nederland, het Ministerie van Buitenlandse Zaken en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Groen merkte dat zijn plannen om de oversteek te maken in een stroomversnelling raakten. 'Dankzij de economic board van de Nederlandse ambassade in Groot-Brittannië kan ik er veel directer contacten leggen, en meteen op het goede niveau', vertelt uit. 'Bovendien wordt de prijs van het Oranje Handelsmissiefonds door bestaande en potentiële klanten als een keurmerk gezien, een stempel van goedkeuring. Dat werkt fantastisch.' Milgro heeft inmiddels goede contacten met de Britse luchthaven Heathrow. Groen hoopt dat er binnenkort handtekeningen gezet kunnen worden. Andere klanten zullen spoedig volgen.' Inmiddels heeft Groen zijn oog ook al laten vallen op Dubai.

Lees hier het artikel in de Volkskrant.